Płynność działania skrzyni biegów w samochodach marek Citroën, Peugeot i Renault

Samochody koncernu PSA odznaczają się najczęściej komfortem podróżowania oraz cichą pracą silnika i układu napędowego. Części francuskie do tych samochodów nie są zbyt drogie, przez co wiele ludzi decyduje się właśnie na zakup samochodu z rynku francuskiego. W samochodach tego typu stosuje się dwa rodzaje skrzyni biegów – automatyczna i manualna. Skrzynie automatyczne wybierane są zazwyczaj przy samochodach klasy wyższej, gdyż manuale nadal królują w samochodach mniejszych segmentów.

O ile w nowych samochodach nie ma problemu z automatami, o tyle co pewien czas pojawia się problem z płynnością działania mechanizmu ręcznej skrzyni biegów. Problem ten występuje nie tylko we francuskich autach – z tego typu bolączką borykają się praktycznie wszyscy producenci samochodów.

Mechanizm zmiany biegów

Producenci samochodów stosują dwa rodzaje połączenia wybieraka ze skrzynią biegów. Pierwszym przykładem jest zastosowanie sztywnych cięgien, które nie zawsze sprawują się tak, jak powinny, powodując awarię tego układu i praktycznie unieruchomienie pojazdu. Drugim sposobem są linki zmiany biegów, które są najczęściej stosowane w przypadku manualnej skrzyni biegów w nowszych samochodach.

Mechanizm oparty o działanie linek jest pewniejszy, gdyż w przypadku uszkodzenia jednej z nich, zawsze awaryjnie można użyć górnych (biegi 1, 3, 5) lub dolnych (biegi 2, 4) biegów, dzięki czemu z ograniczeniami kierowca może dojechać do domu lub najbliższego warsztatu. Dodatkowym plusem jest również to, że w przypadku awarii koszt linek jest niższy niż koszt nowych cięgien.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 − dwa =