Jakie środki stosuje się w pojazdach ciężarowych napędzanych olejem napędowym?

Dbanie o ekologię stało się bardzo ważnym elementem współczesnej polityki. Ma to ogromny wpływ na pracę producentów samochodów, ponieważ ich jednostki muszą spełniać coraz bardziej wyśrubowane normy. Jest to szczególnie istotne w przypadku pojazdów napędzanych olejem napędowym, ponieważ to właśnie one wprowadzają do atmosfery najwięcej zanieczyszczeń. Żeby tego uniknąć, producenci uciekają się do coraz bardziej skomplikowanych rozwiązań. jednym z nich jest środek o nazwie AdBlue, którego wtrysk znajduje się w pojeździe.

Czym jest owy środek?

AdBlue to wodny roztwór mocznika (o stężeniu 32,5%), który gromadzi się w osobnym zbiorniku. Jego zadaniem jest redukcja wydobywających się z samochodu szkodliwych gazów. Bez roztworu mocznika spełnienie najnowszych norm byłoby po prostu niemożliwe.

Wtrysk instaluje się w różnych miejscach, w zależności od modelu pojazdu. Najczęściej można go znaleźć pod maską, w bagażniku lub tuż obok wlewu paliwa. Roztwór mocznika nie sprawia żadnych problemów w codziennej eksploatacji pojazdu.

Co ciekawe, dodatkowy środek nie jest dawkowany bezpośrednio do paliwa, które ulega spalaniu. Płyn ze zbiornika z roztworem mocznika trafia do katalizatora SCR, który znajduje się w okolicach układu wydechowego. Między innymi dlatego bardzo ważna jest temperatura, jaka będzie panowała wokół katalizatora. Dlaczego? Ponieważ bez odpowiedniego ogrzania środek chemiczny nie uwolni amoniaku, a to on odpowiada za oczyszczanie spalin z niebezpiecznych gazów. Jeśli jest za zimno, reakcja nie zachodzi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

14 + 9 =