Jaką funkcję pełni amortyzator w układzie zawieszenia (w modelach Audi)

Jaką funkcję pełni amortyzator w układzie zawieszenia (w modelach Audi)
Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Układ zawieszenia w samochodzie pełni ważną rolę i składa się z elementów trzymających koło samochodu oraz elementów amortyzujących. Elementy takie, jak: wahacz, zwrotnica, kolumna McPhersona, belka zawieszenia itp. są elementami ustalającymi pozycję koła względem samochodu. Elementy sprężynujące zawieszenia mają za zadanie tłumić wstrząsy wywołane ruchem koła na nierównej powierzchni. Zazwyczaj stosuje się element sprężynujący, mający na celu powrót koła do poprzedniej pozycji, oraz element amortyzujący tłumiący drgania wywołane poprzez tzw. masę nieresorowaną (koło, zwrotnica, wahacze, zacisk hamulcowy itp.).

W większości rozwiązań zawieszeń aut osobowych stosuje się sprężynę i amortyzator. Twardsza sprężyna i amortyzator powoduje mniejsze pochyły nadwozia, przez co samochód jest stabilny podczas manewrów skręcania czy hamowania. Stwarza to jednak mniejszy komfort dla użytkowników pojazdu. Zastosowanie sprężyn i tzw. miększych amortyzatorów poprawia komfort, lecz zmniejsza stabilność auta. Od połowy lat 90-tych Audi zaczęło stosować wahacze aluminiowe, co zmniejsza masę nieresorowaną, więc łatwiej wtedy stłumić drgania z kół samochodu. Przykładem może być Audi A6 C5, które jest wygodne, jak na limuzynę przystało, ale prowadzi się stabilnie niczym samochód sportowy. To sprawia, że amortyzatorom Audi A6 C5 przypadło łatwiejsze zadanie tłumienia, ponieważ tłumią one mniejszą masę.

Sprytne zawieszenie Audi

Zastosowane w Audi A6 C6 zawieszenie pneumatyczne było dostępne w bogatszej wersji wyposażenia. Charakteryzuje się tym, że tzw. amortyzator pneumatyczny pełni rolę zarówno sprężyny, jak i amortyzatora. Zaletą takiego zawieszenia jest to, że ciśnienie powietrza w tzw. miechu można regulować w bardzo dużym zakresie, przez co uzyskuje się płynne przejście z twardego zawieszenia do zawieszenia komfortowego. Komputer sterujący zawieszeniem odczytuje dane z czujników w czasie rzeczywistym i reguluje ciśnieniem w amortyzatorach pneumatycznych. Kierowca może także przełączać programy trybów twardości zawieszenia, przez co samochód w jednym momencie może mieć charakterystykę auta sportowego, a za chwilę luksusowej limuzyny. Oprócz charakterystyki pracy zawieszenia reguluje się także wysokość zawieszenia.
Amortyzator pełni bardzo ważną rolę. To od niego zależy komfort podróżowania oraz stabilność prowadzenia samochodu po nierównych nawierzchniach, jak też przy wysokich prędkościach. Mając do wyboru zawieszenie zwykłe i pneumatyczne, to drugie ma dużo więcej zalet.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*